ReNews.plQBusiness.plKontakt Spotkania biznesowe Polityka cookies Partnerzy Newsletter Reklama O nas
renews.pl
SPOTKANIA BIZNESOWE
 

O NAS

OFERTA

NEWSLETTER

SPOTKANIA

KONTAKT

Partnerzy:
WCL

Kanały dystrybucji zmieniają kierunek z zachodu na wschód do krajów Europy Środkowo-Wschodniej

Według ostatniego opracowania Colliers International, zmiana modeli handlowych, technologicznych oraz infrastrukturalnych na nowo kształtuje krajobraz logistyczny regionu EMEA.


Coraz więcej badań wskazuje na to, że krajobraz logistyczny w Europie ewoluuje zgodnie z przewidywaniami przedstawionymi w serii raportów Colliers International dotyczącymi przemysłu i logistyki w krajach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki. Postępuje zmiana kierunku kanałów dystrybucji z zachodu na wschód do Europy Środkowo-Wschodniej, do czego przyczynia się coraz lepsza infrastruktura, wzrost handlu, popyt rynkowy oraz wzrastająca efektywność sieci dostaw. Jednocześnie obserwujemy przenoszenie produkcji z północy na południe, co powoduje strukturalną zmianę w logistycznym krajobrazie Europy.


Jak twierdzi Damian Harrington, Dyrektor Regionalny ds. Badań w Colliers International — Nasze ostatnie infografiki ilustrują sposób, w jaki zmienił się logistyczny krajobraz w Europie w krótkim okresie – są to zmiany, które przewidywaliśmy od początku pracy nad serią raportów „Future of the European Logistics Market”. Swoją rolę w tej ewolucji odgrywają następujące czynniki: zbieżny kierunek zmian globalnych szlaków handlowych, nowa infrastruktura w Europie, dynamiczny rozwój handlu elektronicznego (e-handlu), rosnący popyt na rynku Europy Środkowo-Wschodniej oraz poprawa efektywności sieci dostaw. To jeszcze nie wszystko – zapotrzebowanie na przewozy multimodalne oraz energooszczędność transportu i sieci dostaw będą dalej przekształcać model dystrybucji centralnej, w znacznym stopniu wpływając na przyszły krajobraz logistyczny naszych miast oraz metropolii.


Przeprowadzona przez Colliers International analiza głównych europejskich portów dowodzi, że od 2010 roku w handlu nastąpiły istotne zmiany pod względem wolumenu przeładunku kontenerów TEU (kontener o pojemności 39 m3). Porty obsługujące północną Polskę oraz Niemcy znajdują się na pierwszych miejscach listy, co zwiększa popyt na logistykę przez północ Niemiec do Polski i głównych krajów Europy Środkowo-Wschodniej.


Ten przypadek wzrostu wyprzedza jedynie port Pireus w Atenach, gdzie odnotowano imponujące zwiększenie obrotów o 276%, stawiające go na równi z Felixstowe, głównym portem w Wlk. Brytanii. Wzrost handlu w Grecji, w Turcji oraz w Konstancy w Rumunii przyczynia się do zmiany szlaku logistycznego przez rejon Morza Śródziemnego w górę, przez Europę Wschodnią. Towarzyszy temu rozwój produkcji w południowo-wschodniej Europie spowodowany niskimi kosztami pracy, niskimi kosztami operacyjnymi, dostępem do wysoko wykwalifikowanych pracowników i większą siecią połączeń w skali pan-europejskiej i globalnej.


Pozostałe główne porty rozwijające się od 2010 roku to Marsylia, Genua i Algeciras, co wskazuje na dalszą zmianę kierunku handlu śródziemnomorskiego obsługującego Europę. W analogicznym okresie wolumeny TEU w tradycyjnych portach Morza Północnego – Hawrze, Antwerpii, Brugii i Rotterdamie pozostają na niezmienionym lub niższym poziomie. W Wlk. Brytanii, Londyn pozostaje ośrodkiem portowym o najwyższym wskaźniku wzrostu, podczas gdy w działalności portów Felixstowe, Southampton i Liverpool odnotowano spadek.


Tim Davies, Dyrektor Działu Powierzchni Logistycznych i Przemysłowych w Colliers International EMEA zaznacza: — To ciekawe, jak dynamicznie może się zmieniać kształt handlu. Z przyjemnością możemy stwierdzić, że wiele z tych kluczowych zmian na obszarze EMEA przewidzieliśmy w naszych raportach. Na przykład w Wlk. Brytanii doradzamy londyńskiemu portowi Gateway, działając w imieniu DP World – jednego z wiodących centrów transportu w Europie kontynentalnej. Główną zaletą tego obiektu jest wysoki poziom możliwości technicznych oraz infrastruktury, w tym jego rzeczywisty potencjał multimodalny. Jest to zapowiedź przyszłego rozwoju dużych, nowoczesnych obiektów centralnych w Europie, o czym będziemy informować w naszych raportach.


— Wraz ze zmianą czynników wpływających na lokalizację kluczowych ośrodków dystrybucji, obserwujemy ewolucję miast pod względem popytu na nowoczesną powierzchnię magazynowo-przemysłową. Jest to skutek handlu elektronicznego, nowych form transportu miejskiego i technologii, które wpływają na naszych klientów z sektora B2B (business-to-business) i B2C (business-to-consumer). Opracowując innowacyjne rozwiązania wraz z naszymi klientami tworzymy nową formułę współczesnego handlu detalicznego — dodaje Tim Davies.


Zobacz infografikę: The evolution of distribution european hubs - today and tomorrow


Źródło: Colliers International

28.05.2015


Tagi: logistyka, kanały dystrybucji, EMEA