Rynek handlowy w Polsce - III kwartał 2017
![wykres](uploads/images/2016_01/galeriawew1.jpg)
Po oddaniu do użytku ok. 135 tys. mkw. w ostatnich trzech miesiącach, całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni centrów handlowych w Polsce na koniec III kw. 2017 r. wyniosły około 11,3 mln mkw. W budowie wciąż znajduje się ok. 620 tys. mkw., z czego 29% ma trafić na rynek jeszcze w tym roku. Pozwala to oszacować, że całkowita podaż w 2017 r. wyniesie 350 tys. mkw. – wynika z najnowszego raportu Colliers International.
Rynek handlowy w Polsce - III kwartał 2017
W III kwartale br. oddano do użytku trzy nowe centra handlowe, co stanowiło 88,5% kwartalnej podaży. Pozostały udział stanowiły rozbudowy. Największym obiektem ukończonym w minionym okresie była Galeria Północna w Warszawie (64 tys. mkw.), a kolejnymi - IKEA Lublin I faza (33,5 tys. mkw.) i Vivo! Krosno (21,2 tys. mkw.).
Nowości na rynku
W III kwartale br. w Polsce odnotowano debiuty kilkunastu sieci handlowych. Część z nich - sieć Hamleys, rosyjskie marki z Melon Fashion Group (Love Republic i Zarina) oraz nowe koncepty sportowej sieci 4F – 4Faces i KappAhl – newbie (art. dla niemowląt) otworzyło swoje sklepy w Galerii Północnej. Ważnym wydarzaniem było otwarcie pierwszego sklepu Victoria’s Secret z pełną ofertą w warszawskiej Arkadii. W tej galerii zadebiutowała także rumuńska marka modowa Nissa. Swoją decyzję o wyjściu z Polski ogłosiła natomiast sieć Springfield.
- Kolejna fala debiutów sieci handlowych na polskim rynku spodziewana jest w IV kwartale br. i związana będzie z otwarciem centrum handlowego Wroclavia. We Wrocławiu pojawią się między innymi hiszpańska sieć odzieżowa Sfera, ukraińska Goldi i nowy koncept gastronomiczny firmy AmRest - Blue Frog - mówi Katarzyna Michnikowska, dyrektor w Dziale Doradztwa i Badań Rynku Colliers International.
Wciąż trwa ekspansja polskich sieci na rynkach zagranicznych. Wydarzeniem kwartału było otwarcie pierwszego sklepu Reserved w Londynie, przy Oxford Street. Sieć uruchomiła jednocześnie sprzedaż on-line na rynku brytyjskim.
Dostępna powierzchnia
Średni współczynnik pustostanów w centrach handlowych w osiemnastu największych polskich miastach wyniósł 4,1%. Wśród głównych rynków handlowych najniższą wartością współczynnika powierzchni niewynajętej charakteryzuje się Warszawa (2,6%), z kolei najwięcej dostępnej powierzchni znajduje się w Katowicach (5,9%). Wśród miast dużych (150 tys. - 400 tys. mieszkańców) najwięcej wolnej powierzchni znajdziemy w Radomiu (10,9%), a najmniej w Bielsku-Białej (1,3%).
Więcej informacji w raporcie:: Rynek handlowy w Polsce - III kwartał 2017
Źródło: Colliers International
10.10.2017
Tagi: rynek handlowy, centra handlowe, raport