ReNews.plQBusiness.plKontakt Spotkania biznesowe Polityka cookies Polityka prywatności Newsletter Reklama O nas
renews.pl
konferencja
 

Centra handlowe w miastach regionalnych 2018

wykres


W 2017 roku w miastach regionalnych przybyło jedynie ok. 65,6 tys. mkw. powierzchni centrów handlowych. Na dziesięciu rynkach lokalnych działa ich obecnie 70 o łącznej powierzchni ok. 2 mln mkw., co stanowi ponad 17% całkowitych zasobów w Polsce. Łącznie obsługują ponad 2,3 mln konsumentów.


Centra handlowe w miastach regionalnych 2018


— W 2017 roku inwestorzy skupiali się głównie na rozbudowach i modernizacjach istniejących centrów handlowych, dostrzegając konieczność dostosowywania ich do zmieniającej się rzeczywistości i oczekiwań potencjalnych klientów. Do miast regionalnych dotarły trendy obecne już w głównych aglomeracjach kraju: zwiększanie powierzchni rekreacyjnych i sportowych, rozbudowa oferty gastronomicznej, a także wprowadzanie rozwiązań podnoszących komfort zakupów — mówi Katarzyna Michnikowska, Dyrektor w Dziale Doradztwa i Badań Rynku Colliers International.


Lublin najbardziej handlowy

Obecnie na jedno centrum handlowe w miastach regionalnych przypada średnio ok. 33 tysiące potencjalnych klientów (najwięcej w Częstochowie i Toruniu, najmniej w Rzeszowie i Lublinie). Największą liczbą obiektów może pochwalić się Lublin – po oddaniu do użytku IKEA Skende Shopping (57,5 tys. mkw.) w mieście działa 14 galerii. Tu jednocześnie nasycenie powierzchnią handlową jest największe, a poziom pustostanów utrzymuje się na średnim poziomie 4,6%.


Na drugim miejscu pod względem liczby centrów handlowych znajduje się Bydgoszcz, gdzie działa ich 10. Pierwszą trójkę zamykają Białystok i Rzeszów z 9 obiektami. Najmniejszym rynkiem jest obecnie Olsztyn z powierzchnią 121 tys. mkw. w pięciu obiektach.


Elastyczne umowy najmu

Na rynku handlowym w miastach regionalnych widoczne są zmiany dotyczące większej elastyczności przy podpisywaniu umów najmu. Najemcom, o strategicznym znaczeniu dla centrum, oferowane są pakiety zachęt, w tym: partycypacja w kosztach aranżacji powierzchni, najem oparty jedynie o czynsz od obrotu, krótsze okresy najmu, czasowe obniżki i zamrażanie kosztów eksploatacyjnych. Wynajmujący coraz częściej uzależniają też kształt umowy od pozycji najemcy na rynku. Zmiany w warunkach najmu w najbliższym czasie przynieść mogą nowe regulacje prawne wprowadzone w Polsce w roku ubiegłym, w tym stopniowo implementowany zakaz handlu w niedzielę.


W 2017 roku utrzymywał się lekki trend spadkowy czynszów. Najniższe stawki są w Radomiu i Częstochowie, wahają się na poziomie 24-26 euro za mkw. miesięcznie. Najdroższym spośród przebadanych miast jest Bydgoszcz, gdzie za lokal o powierzchni 100-150 mkw. na potrzeby sklepu odzieżowego w najlepszym centrum handlowym trzeba zapłacić 28-30 euro za mkw. miesięcznie.


Dominują modernizacje i rozbudowy

W 2017 roku na rynki regionalne trafiło ok. 65,6 tys. mkw. powierzchni centrów handlowych. Wciąż widocznym trendem były rozbudowy i modernizacje istniejących obiektów. Zmodernizowana została m.in. galeria Auchan Hetmańska w Białymstoku, gdzie oprócz zwiększenia powierzchni o 6 tys. mkw., stworzono strefę chillout, przestrzeń co-workingową, kącik multimedialny i plac zabaw. Przebudowano również Galerię Sfera w Bielsku-Białej, Galerię Jurajską w Częstochowie i Plazę Rzeszów.


— Można spodziewać się, że w najbliższych miesiącach trend rozbudów i modernizacji obiektów w miastach regionalnych utrzyma się. Na przełomie 2017 i 2018 roku w budowie pozostawało tu łącznie ok. 33 tys. mkw. powierzchni centrów handlowych — mówi Katarzyna Michnikowska, Dyrektor w Dziale Doradztwa i Badań Rynku Colliers International.


Nie tylko na zakupy

W regionalnych centrach handlowych, wzorem największych aglomeracji, coraz częściej zaczynają pojawiać się koncepty rozrywkowo-rekreacyjne, mające czasowo lub na stałe urozmaicić ich ofertę. W minionym roku otwarto na przykład tor kartingowy (1 400 mkw.) na terenie Outlet Center Białystok, a w Outlet Center Lublin zorganizowano czasową wystawę budowli z klocków LEGO (1 500 mkw.). Oferta centrów handlowych w miastach regionalnych wzbogacana jest również o nietypowe funkcje – w Focus Mall w Bydgoszczy swoją siedzibę otworzyło Bydgoskie Centrum Sztuki (320 mkw.), które w zabytkowych wnętrzach prowadzić będzie działalność wystawienniczą i edukacyjną.


Zmiany widać także w sferze gastronomicznej.


— Zmieniające się zwyczaje konsumenckie powodują, że trend „jedzenia poza domem” dociera także do miast regionalnych. W pierwszej kolejności niesie to szansę na szybszy rozwój kawiarni sieciowych w tych lokalizacjach, czego zwiastunem jest otwarcie Starbucks w Bydgoszczy czy Costa Coffee w Olsztynie — dodaje Katarzyna Michnikowska.


Więcej informacji w raporcie: Centra handlowe w miastach regionalnych 2018


Źródło: Colliers International

13.03.2018


Tagi: centra handlowe, miasta regionalne


BIURA DO WYNAJĘCIA WE WROCŁAWIU

giełda

Firma Polmer Sp. z o.o. oferuje pomieszczenia biurowe wraz z salą konferencyjną...

CENTRUM LOGISTYCZNE MOUNTPARK WROCŁAW

foto

Mountpark Logistics rozpoczął inwestycję Mountpark Wrocław...

KINNARPS - MEBLE

giełda

Mondi Polska to dynamiczna firma rekrutacyjna, która stawia na budowanie...

BIK PARK WROCŁAW I

foto

Rozbudowa parku logistycznego pod Wrocławiem nabiera tempa. Obiekt powstaje zgodnie...

WROCŁAWSKIE PARKI BIZNESU

foto

Wrocławski Park Biznesu przy ul. Bierutowskiej uzyskał unikalny kompleks technologiczny...

CZEKAMY NA ZGŁOSZENIA REALIZACJI!

foto

Zakończyło się głosowanie internautów czternastej edycji Plebiscytu Polska Architektura XXL. Publiczność wybrała...