Rynek outletów w Polsce w oczach klientów - raport Neinver
„Centra pozytywnych emocji. Rynek outletów w Polsce w oczach klientów” – to tytuł wyjątkowego raportu Neinver, przygotowanego wspólnie z firmą badawczą IQS. Na pytania ankieterów odpowiedziało 3200 mieszkańców z ośmiu regionów kraju.
Najważniejsze wnioski płynące z raportu:
- Największą grupę klientów outletów stanowią osoby w wieku od 25 do 44 lat. Najczęściej przyjeżdżają na zakupy z partnerami lub innymi osobami dorosłymi. Średni wydatek klienta outletu to 388 złotych.
- Klienci outletów traktują zakupy jako konkretne zadanie do wykonania, ale również sposób na poprawę humoru. Po powrocie do domu najczęściej odczuwają radość
z nowych rzeczy i przyjemne poczucie dobrze wydanych pieniędzy.
- Najwięcej w outletach wydają klienci z Warszawy i okolic, najmniej mieszkańcy regionu wschodniego.
Centra pozytywnych emocji. Rynek outletów w Polsce w oczach klientów
- Neinver od lat pozostaje liderem rynku centrów outletowych w Polsce i Hiszpanii
oraz wiodącym operatorem w Europie, a powstałe prawie 17 lat temu FACTORY Ursus jest wciąż najpopularniejszym i najlepiej rozpoznawalnym obiektem tego formatu w kraju. Naszą ambicją jest rozwijanie i udoskonalanie konceptu outletowego, dlatego uważnie przyglądamy się opiniom i oczekiwaniom klientów, a zdobytą wiedzą i doświadczeniem dzielimy z partnerami biznesowymi – podkreśla Bożena Gierszewska-Mroziewicz, Country Head Neinver w Polsce.
Raport podzielony został na sześć części: Profil klienta outletu, Zwyczaje zakupowe klienta outletu, Postrzeganie outletów, Pozycja outletów względem innych miejsc zakupów, Potencjał rozwoju rynku outletów oraz Charakterystyka rynków lokalnych. Ustalenia badawcze zebrane zostały zarówno w skali ogólnopolskiej jak i z podziałem na regiony: Warszawę, Kraków, Poznań, Aglomerację Śląską, Trójmiasto, Wrocław, Szczecin i region wschodni.
Ustalenia badawcze w skrócie
Outlety to demokratyczne miejsca zakupów dla wszystkich, bez względu na wiek i zasobność portfela, choć najchętniej odwiedzane przez klientów w wieku od 25 do 44 lat. Kupują w nich zarówno kobiety jak i mężczyźni, najczęściej w towarzystwie najbliższych – rodziny lub przyjaciół. Najwięcej z nich ma średnie lub wyższe wykształcenie i pochodzi z miast średniej wielkości lub dużych aglomeracji.
Najpopularniejszymi dniami zakupów są weekendy, ale coraz częściej również czwartki i piątki. Odwiedziny w outlecie są z reguły zaplanowane, a klienci skoncentrowani na konkretnych celach zakupowych. Spośród wszystkich osób, które uczestniczyły w badaniu, aż 76 % okazało się być klientami outletów.
Przyciągają ich przede wszystkim znane i atrakcyjne marki w stale obniżonych cenach.
Ten przekaz najbardziej utkwił im w głowie. Uważają promocje outletowe za lepsze
od proponowanych w tradycyjnych centrach handlowych. Liczą na unikalne produkty i okazje. 71% z nich to stali oraz regularni klienci centrów wyprzedażowych. 28% pojawia się w nich jedynie okazjonalnie. Podczas wizyty w outlecie dostrzegają z reguły profesjonalną obsługę, wygodny oraz czytelny układ pasaży handlowych i deklarują, że czują się miło i przyjemnie.
Średni wydatek klienta centrum outlet to 388 złotych. Podczas jednej wizyty klienci odwiedzają łącznie nawet 10 sklepów lub więcej. Mówią, że z reguły jadą na zakupy po konkretne rzeczy, w określonym wcześniej celu, ale też po to, by zapolować na okazje. Kupują głównie odzież damską i męską, buty, a także ubrania sportowe.
W poszczególnych regionach zaobserwować można wiele podobieństw, ale są również istotne różnice. Najwięcej wydają mieszkańcy Warszawy, najmniej mieszkańcy regionu wschodniego. Obie grupy traktują zakupy jako pretekst do wyjścia i chwili dla siebie. Dla mieszkańców wschodniej części Polski to również dobry sposób na spędzenie wolnego czasu. Klienci
z Poznania podchodzą do zakupów bardziej zadaniowo, w mniejszym stopniu mają one poprawić im humor. Są w tym podobni do klientów z Aglomeracji Śląskiej.
Co bardzo cieszy, zakupy w outlecie we wszystkich regionach kraju są dla klientów źródłem pozytywnych emocji. Najczęściej towarzyszy im radość i zaskoczenie. Czasem stosunek neutralny. Zakupy poprawiają im humor, pozwalają cieszyć się nowymi rzeczami
i pozostać z poczuciem dobrze wydanych pieniędzy. Coraz większa grupa klientów postrzega outlety jako miejsca modne, przyjemne i ekscytujące.
Rynek outletów w Polsce
Na polskim rynku funkcjonuje obecnie 16 centrów wyprzedażowych o łącznej powierzchni ponad 260 000 m². To obiekty zlokalizowane w większości w obrębie dużych aglomeracji oraz miast średniej wielkości. Najwięcej z nich mieści się w Polsce centralnej, na południu kraju i w części wschodniej.
Centra outlet w Polsce gromadzą łącznie ok. 1400 salonów popularnych marek polskich i światowych w stale obniżonych cenach - z segmentu mid-mass market i premium. Najsilniejszą reprezentację stanowią marki modowe dla kobiet i mężczyzn, obuwnicze oraz oferta sportowa. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się artykuły wnętrzarskie, a także biżuteria, akcesoria i kosmetyki.
Zdecydowana większość obiektów jest zlokalizowana na obrzeżach miast lub w rejonach znacznie oddalonych od ścisłego centrum. Charakterystyczne jest jednak sąsiedztwo ważnych dróg krajowych i autostrad, co umożliwia klientom łatwy dojazd z innych dzielnic, miejscowości czy nawet regionów.
Pierwszym centrum wyprzedażowym, które powstało na polskim rynku, jest warszawskie Factory Ursus, otwarte w 2002 roku. To dzisiaj najlepiej rozpoznawalny obiekt tego formatu w kraju. Najnowszym centrum w Polsce jest Silesia Outlet w Gliwicach, otwarte w marcu tego roku.
Neinver w Polsce zarządza siecią czterech centrów outletowych FACTORY w Warszawie- Factory Ursus i Factory Annopol, Krakowie i Poznaniu oraz Silesia Outlet w Gliwicach i parkiem handlowym Futura w Krakowie.
Więcej informacji w podsumowaniu:
Centra pozytywnych emocji. Rynek outletów w Polsce w oczach klientów
Źródło: Neinver Polska
06.06.2019
Tagi: outlet, centrum wyprzedażowe, raport