ReNews.plQBusiness.plKontakt Spotkania biznesowe Polityka cookies Partnerzy Newsletter Reklama O nas
renews.pl
SPOTKANIA BIZNESOWE
 

O NAS

OFERTA

NEWSLETTER

SPOTKANIA

KONTAKT

Partnerzy:
WCL

Co z rynkiem sklepów ogólnobudowlanych? Polacy wrócą do wakacyjnych remontów?

wykres


Polski rynek sklepów typu DIY dość mocno odczuł wpływ rosnących cen i inflacji. Dane z grudnia ubiegłego roku, w których wzięto pod uwagę ponad 600 sklepów ogólnobudowlanych, pokazywały potężne spadki na średnim poziomie prawie 26% . Lider zestawienia odnotował stratę w wysokości 35% mniej odwiedzających go klientów. Sieć, która odnotowała najmniejsze spadki, może się pochwalić wynikiem na poziomie -16%, co i tak stanowi sporą część ogółu konsumentów.


Polska wyraźnie gorzej niż reszta świata


Dane zaprezentowane przez Euromonitor International pokazują, że sprzedaż detaliczna na rynku sklepów z artykułami wyposażenia wnętrz i ogrodnictwa w 2022 roku w skali globalnej osiągnęła wartość 665,6 mld USD. Uwzględniając inflację stanowi to wzrost na poziomie 4%, jednak, jeśli wyłączyć efekt inflacji, to notujemy już spadek na poziomie 3% - co i tak jest świetnym wynikiem, w porównaniu z ostatnimi danymi z polskiego rynku. W marketach DIY w Europie Wschodniej sprzedano towarów za 37,3 mld USD, w Europie Zachodniej – za 140 mld USD, zaś w USA – za 250,3 mld USD. Na świecie w 2022 roku było 1.033.752 punktów/sklepów tego typu, z czego w rejonie Europie Wschodniej – 32.841 punktów. Wyraźnie widać, że wysoka inflacja w naszym kraju mocno odbiła się na skłonności Polaków do przeprowadzania remontów i inwestowania w wyposażenie swoich domostw.


Podobne dane płyną z rynku narzędzi ręcznych , które stanowią sporą część oferty marketów ogólnobudowlanych. Łącza wartość sprzedaży tej kategorii wyniosła 13,7 mld USD, z czego na rejon Europy Wschodniej przypadło 528 mln USD, gdzie – dla porównania – rynek Europy Zachodniej to aż 3,7 mld USD.


Prognozy są umiarkowane, ale pozytywne


Na koniec ubiegłego roku eksperci UCE RESEARCH prognozowali, że zastój i spadki w sklepach ogólnobudowlanych utrzymają się do końca II kwartału 2023. Widać jednak pozytywne zmiany. Po pierwsze właśnie ruszył rządowy program kredytów mieszkaniowych na 2%, a wydane rekomendacje KNF zwiększyły zdolność kredytową Polaków. Zainteresowanie tym rozwiązaniem jest ogromne i ruch na stronach tylko jednego banku sprzedającego ten produkt wzrósł o 600%! Po drugie inflacja w Polsce wyhamowuje, a prognozy BGK wskazują, że jeszcze w tym roku może ona spaść do poziomu 7,4% . Wszystko to powinno przełożyć się na znacząco większe zainteresowanie Polaków wyposażeniem pierwszego mieszkania czy remontami już posiadanych lokali.


Kradzieże na wysokim poziomie


Z rynku płyną także inne, niepokojące dane. Wzrost kradzieży sklepowych pomiędzy rokiem 2021 a 2022 osiągnął aż 31% . I choć wiele z nich ma miejsce w sklepach spożywczych, tak nie omijają one marketów ogólnobudowlanych.


- Raport opracowany przez Crime&tech , spółkę spin-off Università Cattolico del Sacro Cuore -Transcrime, pokazuje, że z marketów budowlanych najczęściej kradzione są elektronarzędzia. Kolejne miejsca zajmują narzędzia hydrauliczne, kleje i taśmy, śrubokręty i wiertła oraz żarówki i baterie. Pierwsze miejsce nie dziwi, ponieważ to właśnie elektronarzędzia najłatwiej złodziejom później sprzedać, a ich wartość jest zazwyczaj wysoka. Profesjonalne narzędzie akumulatorowe może kosztować nawet kilka tysięcy złotych, co złodziejom zapewnia duży zysk, jednakże dla sklepów oznacza duże straty – komentuje Robert Głażewski, Business Unit Director w Checkpoint Systems. - Nie dziwi zatem, że markety DIY coraz częściej inwestują w profesjonalne zabezpieczenia antykradzieżowe.Wśród naszych klientów znalazły się już takie firmy jak Castorama France czy holenderski Praxis. Francuska Castorama tylko w pierwszym okresie odnotowała zmniejszenie strat w elektronarzędziach o 35% i zapobiegła stratom o wartości około 70 000 euro .


Wyzwaniem stojącym przed zabezpieczeniem produktów w sklepach dla majsterkowiczów jest połączenie wygody obejrzenia i przetestowania produktu, ze skuteczną jego ochroną. Nowoczesna wiertarka czy młot nie mogą być zamknięte w pudełku, ponieważ nikt nie będzie chciał ich kupić na podstawie zdjęcia na opakowaniu. Zamykane na klucz gabloty nie są tutaj żadnym rozwiązaniem – ruch w marketach jest zbyt duży, aby dosłownie co chwilę delegować pracowników do obsługi gablot i pilnowania towaru. Innym wyzwaniem jest zabezpieczenie produktów metalowych jak np. puszki z farbą czy wiertła. Klasyczne systemy są tutaj bezradne, bo pochłaniają fale radiowe.


- Niestety skala asortymentu, liczba klientów i specyfika produktów wymaga nowoczesnego podejścia do ochrony przed nieuczciwymi klientami. Nowoczesne systemy jak Alpha czy zabezpieczenia antykradzieżowe produktów wykonanych z metalu jak np. etykieta RF Metal pozwalają marketom ogólnobudowlanym znacząco ograniczyć straty. W okresie mocnego spowolnienia branży trwającego od roku 2022 ma to ogromne znaczenie w kontekście ochrony zysków – dodaje Robert Głażewski.


Źródło: Checkpoint

18.07.2023


Tagi: markety budowlane, remonty