ReNews.plQBusiness.plKontakt Spotkania biznesowe Polityka cookies Polityka prywatności Newsletter Reklama O nas
renews.pl
konferencja
 

Inwestorzy zainteresowani parkami handlowymi

wykres


Parki handlowe przeżywają wyraźną fazę rozwoju, ustanawiając kolejne rekordy pod względem nowej podaży. Inwestorzy i deweloperzy aktywnie reagują na rosnący popyt, stale dostarczając na rynek nowe projekty. Ten rosnący poziom nowej podaży jest dowodem na atrakcyjność parków handlowych dla sektora detalicznego. JLL i Trei Real Estate Poland, autorzy czwartej edycji raportu „Parki handlowe i centra convenience w Polsce”, nakreślają perspektywy rozwoju tego sektora w Polsce na tle inwestycyjnym.


Wzrost udziału parków handlowych


- Zainteresowanie inwestorów aktywami typu convenience utrzymuje się na wysokim poziomie, co przekłada się na dużą liczbę zamkniętych transakcji. Do szerokiej gamy już aktywnych inwestorów krajowych i międzynarodowych specjalizujących się w tym segmencie dołączają nowi gracze, jak na przykład Lords LB Asset Management z Litwy, czeski BHM oraz renomowana francuska firma Frey. Obserwujemy również aktywny udział polskich inwestorów prywatnych. Istnieje duży popyt na parki handlowe szczególnie z najemcami z segmentu spożywczego i DIY, ponieważ sektory te nieustannie osiągają dobre wyniki. Pomimo wysokiego popytu, stopy kapitalizacji dla najlepszych parków handlowych wzrosły do ok. 7.0% na koniec trzeciego kwartału, odzwierciedlając rosnące koszty finansowania – mówi Agnieszka Kołat, Head of Retail Investment, JLL


Parki handlowe i obiekty handlowe typu convenience utrzymują silną pozycję na polskim rynku inwestycji handlowych. W porównaniu do lat 2018-2019, kiedy wolumen inwestycji w tym sektorze nie przekraczał 5%, lata 2020-2022 przyniosły znaczący wzrost ich udziału w rynku, który w 2022 r. osiągnął poziom 19%. Co więcej, w 2023 r. odnotowano kolejny wzrost do blisko 54% udziału parków handlowych w całkowitym wolumenie inwestycji detalicznych w okresie pierwszych trzech kwartałów. Od 2018 r. wolumen transakcji powyżej 100 mln euro w Polsce spada (z wyjątkiem roku 2022). Mniejsze transakcje umocniły rynek, a transakcje o wartości poniżej 50 mln euro stanowiły 61% wszystkich transakcji w 2023 r. (do końca września 2023 r.).


- Parki handlowe z uwagi na swój format - stosunkowo niewielką powierzchnię, z reguły nieprzekraczającą 10 tys. mkw. - to nadal atrakcyjna lokata kapitału. Koszty budowy takich obiektów są niższe, a więc i niższe jest ryzyko inwestycyjne. Parki handlowe powstają często w mniejszych miejscowościach lub na obrzeżach dużych miast, gdzie budowane są nowe osiedla mieszkaniowe. Zapotrzebowanie na miejsce, w którym można zrobić kompleksowe zakupy, najlepiej z ofertą operatora spożywczego, jest tam bardzo wysokie. Nasze Vendo Parki są w pełni skomercjalizowane jeszcze przed ukończeniem budów. Popularność i rentowność parków handlowych skutkują tym, że są to aktywa często poszukiwane przez fundusze inwestycyjne – mówi Jacek Wesołowski, Dyrektor Zarządzający, Trei Real Estate Poland.


Parki handlowe, ze względu na swoją stosunkowo niewielką powierzchnię, mogą być lokalizowane najkorzystniejszych miejscach – w bezpośrednim sąsiedztwie osiedli mieszkaniowych czy przy strategicznych ciągach komunikacyjnych, co przekłada się na ich popularność wśród klientów. W związku z tym stale rośnie liczba marek, które decydują się na otworzenie swoich placówek w parkach handlowych. Jest to niezwykle korzystne zjawisko z inwestycyjnego punktu widzenia


Transakcje na rynku handlowym w 2023 r.


- W okresie pierwszych trzech kwartałów 2023 r. całkowita wartość sprzedaży nieruchomości handlowych w Polsce wyniosła blisko 402 mln euro, co stanowiło zaledwie 49% wartości sprzedaży analogicznego okresu roku poprzedniego (822 mln euro). Należy jednak zauważyć, że na wysoki wolumen z 2022 r. wpływ miały przede wszystkim dwie transakcje wynikające ze stworzenia spółek joint-venture przez EPP, obejmujące 20 centrów handlowych, dwa parki handlowe i trzy budynki biurowe, o łącznej wartości ok. 600 milionów euro. W I-III kw. 2023 r. na rynku handlowym odnotowano 20 transakcji obejmujących łącznie 30 aktywów. Dodatkowo w toku są większe transakcje. - dodaje Agnieszka Kołat.


Największą transakcją handlową odnotowaną dotychczas w 2023 r. była sprzedaż przez INGKA do Frey gdańskiego obiektu Matarnia Park Handlowy za około 103 mln euro. W parku handlowym o łącznej powierzchni GLA ok. 51 500 mkw. zlokalizowanym w sąsiedztwie sklepu IKEA (wyłączony z transakcji) operują m.in. takie marki jak: Auchan, Media Markt, RTV Euro AGD, OBI, H&M, New Yorker, czy marki z grupy LPP. Transakcja jest dowodem na to, że dobrze prosperujące parki handlowe są wciąż na radarze inwestorów.


Źródło: JLL

04.12.2023


Tagi: parki handlowe, inwestorzy, transakcje


BIURA DO WYNAJĘCIA WE WROCŁAWIU

giełda

Firma Polmer Sp. z o.o. oferuje pomieszczenia biurowe wraz z salą konferencyjną...

CENTRUM LOGISTYCZNE MOUNTPARK WROCŁAW

foto

Mountpark Logistics rozpoczął inwestycję Mountpark Wrocław...

KINNARPS - MEBLE

giełda

Mondi Polska to dynamiczna firma rekrutacyjna, która stawia na budowanie...

BIK PARK WROCŁAW I

foto

Rozbudowa parku logistycznego pod Wrocławiem nabiera tempa. Obiekt powstaje zgodnie...

WROCŁAWSKIE PARKI BIZNESU

foto

Wrocławski Park Biznesu przy ul. Bierutowskiej uzyskał unikalny kompleks technologiczny...

CZEKAMY NA ZGŁOSZENIA REALIZACJI!

foto

Zakończyło się głosowanie internautów czternastej edycji Plebiscytu Polska Architektura XXL. Publiczność wybrała...