ReNews.plQBusiness.plKontakt Spotkania biznesowe Polityka cookies Polityka prywatności Newsletter Reklama O nas
renews.pl
konferencja
 

Rynek nowoczesnego handlu w Polsce IV kw. 2023

wykres


    Jak pokazuje cykliczny raport „At a Glance – rynek nowoczesnego handlu w Polsce, IV kwartał 2023 roku” przygotowany przez BNP Paribas Real Estate Poland, końcówka roku dla nieruchomości handlowych w Polsce stała pod znakiem wzmożonej aktywności deweloperów oraz dużej ilości debiutów sieci handlowych. 80% nowej podaży to otwarcia parków handlowych.


    Nowe powierzchnie zdominowane przez parki handlowe


    Rynek handlowy w Polsce w 2023 roku charakteryzował się dużą aktywnością deweloperów. Mimo dojrzałości sektora handlowego oraz dużego nasycenia rynku, zasoby całkowitej powierzchni handlowej powiększyły się o blisko 440 tys. m kw., w skład której wchodziły zarówno nowe obiekty, jak i przebudowy istniejących. IV kwartał roku był najlepszym okresem jeśli chodzi o podaż – od października do grudnia dostarczono 230 tys. m kw. nowoczesnej powierzchni handlowej. Na liście największych nowo otwartych obiektów znalazły się: E.Leclerc w Jeleniej Górze (ponad 24 tys. m kw.), Ozimska Park Opole (17 tys. m kw.) oraz N-Park Olkusz (15,8 tys. m kw.). Jak przewidują eksperci BNP Paribas Real Estate Poland, prognozy na kolejny rok są optymistyczne i zakładają, że nowa podaż może być na podobnym, a nawet większym poziomie.


    W strukturze obiektów handlowych, 80% nowej podaży to otwarcia parków handlowych. Jak wskazuje raport, rok 2024 nie przyniesie zmian w tym trendzie.


    – W planach na 2024 roku w segmencie centrów handlowych jest oddanie do użytkowania jedynie 3 obiektów handlowych: przebudowanego centrum handlowego Nowa Sukcesja w Łodzi, centrum handlowego Brama Jury w Częstochowie i rozbudowa Galerii Hosso w Policach. Stanowi to niespełna 20% powierzchni będącej obecnie w budowie. Pozostałe 80% powierzchni obejmuje parki handlowe i centra typu covenience – mówi Fabrice Paumelle, Dyrektor Działu Powierzchni Handlowych BNP Paribas Real Estate Poland.


    Popularność tego segmentu obiektów handlowych przekłada się na zainteresowanie inwestorów. Udział parków handlowych w całkowitym wolumenie inwestycji w 2023 roku wyniósł 12%. Do inwestorów specjalizujących się tym segmencie dołączają nowi gracze – Lords LB Asset Management z Litwy, BHM z Czech i Frey z Francji. Obserwowany jest również aktywny udział polskich inwestorów prywatnych.


    Przestrzeń kulinarna i spotkania w jednym


    Rok 2023 obfitował także w nowe otwarcia i transformacje przestrzeni gastronomicznych. Otwarto m.in. food hall Montownia w Gdańsku, która jest częścią wielofunkcyjnego projektu Doki, Halę Targową w Bydgoszczy, a także strefę Pedet w ramach projektu Renoma we Wrocławiu. Są to przykłady obiektów gastronomicznych tzw. food hall, które łączą ze sobą przestrzeń kulinarną i dają możliwość spotkań, relaksu i rozrywki.


    – Taki koncept jest bardzo dobrze przyjmowany przez klientów, a jego popularność nieprzerwanie rośnie od kliku lat, mimo trudnego dla branży okresu pandemii 2020-2021. Potrzeby klientów zmieniają się. W centrach handlowych i innych miejskich obiektach chcieliby nie tylko zrobić zakupy, ale też spotkać się ze znajomymi, spędzić czas z rodziną czy spróbować nowych potraw. Wpisuje się to w trend social eating, pozwalający na poznanie nowych ludzi i wspólne cieszenie się jedzeniem – podkreśla Anna Pływacz, Dyrektorka, Dział Powierzchni Handlowych z BNP Paribas Real Estate Poland.


    Zakupy online i offline dopełniają się


    Raport pokazuje, że obroty najemców w centrach handlowych w październiku wzrosły o 5% r/r. Są one zbieżne z wynikami sprzedaży detalicznej w cenach bieżących dla całego handlu podawanymi przez GUS – tu wzrost wyniósł 4,8%. Wśród wyników wyróżnia się segment mody, gdzie wzrost obrotów w centrach handlowych wyniósł blisko 9%. Pozytywną informacją był wzrost średniej odwiedzalności w centrach handlowych, którą bada Polska Izba Centrów Handlowych. W październiku wyniósł on 2 proc. r/r. Zakupy tradycyjne w handlu detalicznym przeplatają się z zakupami online. Udział sprzedaży przez Internet w grudniu 2023 roku wyniósł 9,4% – jest to poziom obserwowany przed pandemią Covid-19. Co prawda prognozy na kolejne lata przewidują wzrosty, ale nie będą one już tak gwałtowane jak w czasie pandemii. Według szacunków Oxford Economics udział sprzedaży online w latach 2024-2027 może wynieść 14%, co nie znaczy spowolnienia handlu tradycyjnego. Omnichannel jest i będzie standardem w kolejnych latach, łącząc ze sobą wygodę zakupów przez Internet, z doświadczeniami zakupów stacjonarnych.


    Wielokanałowość będzie także wyzwaniem dla handlu – sklepy bowiem będą musiały sprostać wymaganiom generacji Z, która oczekuje spersonalizowanej i szerokiej oferty. Znaczenie cyfrowych zakupów widać chociażby po wynikach Grupy InPost, która w 2023 roku dostarczyła w Polsce 598,5 mln przesyłek, co stanowi o 16% więcej niż rok wcześniej.


    Debiuty na rynku handlowym


    Miniony rok na rynku nowoczesnego handlu w Polsce to rok wielu debiutów. W 2023 roku pojawiło się na rynku aż 29 nowych marek, co jest najlepszym wynikiem od 2017 roku. Nowe formaty otwierają także znane już w Polsce marki, czego przykładem mogą być sieci DIY, które uruchomiły mniejsze koncepty – Castorama Smart i Express, Pszczółka Express oraz Ikea ze swoim Studiem Planowania. Z kolei marka Decathlon uruchomiła swój pierwszy sklep w formacie City, dostosowany do lokalizacji śródmiejskiej.


    Końcówka roku przyniosła także kolejne ekspansje. W warszawskiej Domotece oficjalnie otworzył się salon marki Primavera Furniture, cenionego polskiego producenta mebli. Z kolei Medicover wprowadza na rynek nową markę klubów fitness premium pod nazwą Stellar.


    Więcej informacji w raporcie: Rynek nowoczesnego handlu w Polsce - IV kw. 2023 rok


    Źródło: BNP Paribas Real Estate Poland

    25.02.2024


    Tagi: rynek obiektów handlowych, handel, raport


BIURA DO WYNAJĘCIA WE WROCŁAWIU

giełda

Firma Polmer Sp. z o.o. oferuje pomieszczenia biurowe wraz z salą konferencyjną...

CENTRUM LOGISTYCZNE MOUNTPARK WROCŁAW

foto

Mountpark Logistics rozpoczął inwestycję Mountpark Wrocław...

KINNARPS - MEBLE

giełda

Mondi Polska to dynamiczna firma rekrutacyjna, która stawia na budowanie...

BIK PARK WROCŁAW I

foto

Rozbudowa parku logistycznego pod Wrocławiem nabiera tempa. Obiekt powstaje zgodnie...

WROCŁAWSKIE PARKI BIZNESU

foto

Wrocławski Park Biznesu przy ul. Bierutowskiej uzyskał unikalny kompleks technologiczny...

CZEKAMY NA ZGŁOSZENIA REALIZACJI!

foto

Zakończyło się głosowanie internautów czternastej edycji Plebiscytu Polska Architektura XXL. Publiczność wybrała...