ReNews.plQBusiness.plKontakt Spotkania biznesowe Polityka cookies Polityka prywatności Newsletter Reklama O nas
renews.pl
konferencja
 

Parki stanowią 96 proc. nowej powierzchni handlowej

wykres


Inwestycje w obiekty handlowe w Polsce koncentrują się na parkach handlowych w małych miastach. W I kwartale 2024 roku na rynku przybyło 86,5 tys. mkw. powierzchni handlowej, z czego 96 proc. w postaci parków – wynika z najnowszego raportu CBRE. Łącznie nowoczesna przestrzeń zakupowa w Polsce zajmuje 14,12 mln mkw., z czego 27 proc. znajduje się w małych miastach. Duże centra handlowe coraz częściej poddawane są rewitalizacjom i rebrandingom. Cały czas pojawiają się nowe marki na polskim rynku. W I kwartale br. do naszego kraju weszły Made by Society z Rumunii, Jack & Jones z Danii oraz Kamalion z Hiszpanii.


– W pierwszych trzech miesiącach 2024 roku na rynku handlowym w Polsce pojawiło się 13 nowych obiektów, z czego 11 stanowiły parki handlowe. Największe oddane do użytku to OTO Park Koszalin, o powierzchni 38 tys. mkw., Park Handlowy Pyskowice, zajmujący 8 tys. mkw. oraz Aura Park Przeworsk, mający ponad 6,7 tys. mkw. Aktywność deweloperów koncentruje się przede wszystkim na parkach handlowych mających do 10 tys. mkw., głownie w małych miastach. To kontynuacja trendu obserwowanego w poprzednich latach. Jednak na rynku dzieje się dużo nie tylko w obszarze parków. Widzimy coraz większą liczbę rewitalizacji, rekomercjalizacji i rebrandingów dużych centrów handlowych – mówi Mariusz Majkowski, dyrektor w dziale powierzchni handlowych CBRE.


Całkowite zasoby powierzchni handlowej w Polsce wynoszą obecnie 14,12 mln mkw., łącznie z kompleksami typu „convenience”, czyli mniejszymi niż 5 tys. mkw. W I kwartale na rynku przybyło 86,5 tys. mkw. w postaci 13 obiektów. W budowie znajduje się 530,7 tys. mkw. nowej przestrzeni handlowej, z której niemal połowa (48 proc.) zasili małe miasta (do 100 tys. mieszkańców) i większość (76 proc.) stanowią parki handlowe.


Rynek w rozwoju


Sprzedaż detaliczna w I kwartale 2024 roku wzrosła o 5 proc. w porównaniu rok do roku, co stwarza dobre warunki do rozwoju rynku. Właściciele sklepów stawiają na strategię omnichannel, a więc łączenie sprzedaży stacjonarnej z e-commerce. Konsumenci cenią sobie zarówno wygodę zakupów z domu, jak i możliwość sprawdzenia produktu w sklepie, a nowym trendem, który z tego ewoluuje jest „phydigital”, łączący fizyczne i cyfrowe doświadczenia w handlu. W związku ze zmianą przyzwyczajeń konsumenckich widać ożywienie na ulicach handlowych i coraz więcej najemców chce otwierać przy nich swoje sklepy.


Wśród konsumentów, inwestorów, sieci handlowych i właścicieli nieruchomości rośnie znaczenie zrównoważonego rozwoju. Najemcy chętniej oferują produkty ekologiczne lub z drugiej ręki, a właściciele obiektów handlowych coraz częściej podejmują kolejne kroki w celu redukcji emisji CO2, a także ograniczenia zużycia mediów i produkcji odpadów. Przybywa również międzynarodowych marek na polskim rynku. Od stycznia do marca br. w naszym kraju pojawiły się Made by Society z Rumunii, Jack & Jones z Danii oraz Kamalion z Hiszpanii.


Czynsze na stabilnym poziomie


Czynsze bazowe w najlepszych centrach handlowych utrzymują się na stabilnym poziomie 100-130 EUR/mkw./miesiąc w Warszawie i 40-60 EUR/mkw./miesiąc w innych dużych polskich miastach. Czynsze bazowe dla parków handlowych wynoszą średnio 9-12 EUR/mkw./miesiąc.


Źródło: CBRE

13.05.2024


Tagi: rynek obiektów handlowych, parki handlowe


BIURA DO WYNAJĘCIA WE WROCŁAWIU

giełda

Firma Polmer Sp. z o.o. oferuje pomieszczenia biurowe wraz z salą konferencyjną...

CENTRUM LOGISTYCZNE MOUNTPARK WROCŁAW

foto

Mountpark Logistics rozpoczął inwestycję Mountpark Wrocław...

KINNARPS - MEBLE

giełda

Mondi Polska to dynamiczna firma rekrutacyjna, która stawia na budowanie...

BIK PARK WROCŁAW I

foto

Rozbudowa parku logistycznego pod Wrocławiem nabiera tempa. Obiekt powstaje zgodnie...

WROCŁAWSKIE PARKI BIZNESU

foto

Wrocławski Park Biznesu przy ul. Bierutowskiej uzyskał unikalny kompleks technologiczny...

CZEKAMY NA ZGŁOSZENIA REALIZACJI!

foto

Zakończyło się głosowanie internautów czternastej edycji Plebiscytu Polska Architektura XXL. Publiczność wybrała...